tirsdag 14. juni 2011

Sunn ?? ♥ Sjokolade ♥


Jeg lever for tiden uten hvetemel og melk :-)
og det jeg trodde skulle bli det største savnet , 
savner jeg nesten ikke :-)

det er helt sant :-)
jeg spiste sjokolade hver dag :-)
men etter jeg sluttet med hvetemel og melk 
er sjokoladesuget helt borte :-)

+ bihulene mine er så mye bedre :-)
jeg er uten (daglige) medisiner for første gang på nesten 10 år :-)
Hipp hurra :-)

Men av og til - får jeg jo lyst på sjokolade alikevel :-)
70 og 80 % sjokolade er jo uten melk - men jeg synes ikke det smaker noe godt ...


Så jeg googlet litt og fant flere oppskrifter på sjokolade :-)
men de fleste inneholdt mange ingredienser som jeg ikke hadde 
( også noen jeg ikke hadde hørt om før ) Hihi :-)

Da kom hode mitt på en ide :-)
Jeg kjøpte en 70/80 % sjokoladeplate 
smeltet den i microen 
hadde mandler , litt nøtter ,  sviske evt rosiner osv 
dvs - det jeg hadde i huset akkurat da :-)
oppi kjøkkenmaskinen og hakket det i passe biter 
og blandet oppi den smeltete sjokoladen :-)
La det utover på litt aluminiumsfolie og inn i kjøeskapet :-)

Voila  :-)
 sjokolade som smaker bedre en ren 70/80% sjokolade :-)

Og så er den vel sunn også ? 
er den ikke :-)  ?

70/80 % sjokolade inneholder jo antioksidanter 
nøtter , mandler , rosiner , svisker , aprikoser 
alt det er jo sunt - ikke sant :-)

La meg iallefall tro at sjokoladen min er sunn :-)

♥ 

8 kommentarer:

Turid sa...

Jippi, HURRA for deg! Så flink du er!
Ja veldig mange oplever gode resultater!
Jeg lever også uten kumelk og hvetemel...men i tillegg skal jeg heller ikke ha sukker:( Men finner stadig "snopetips" likevel;)

Ønsker deg en fin uke!
Klem fra Turid;)

Winkel's Crazy Ideas sa...

Heisann :)nå ble jeg lykkelig over å se at andre har kuttet ut endel ting i kosten :)Har måttet legge om kosten og kutte ut både mel og sukker...kan visst spise sjokolade med høy kakaoprosent...men vups...det gir migrene ganske kjapt, så det var det snufs. Når det er sagt, så har jeg ikke savnet så mye og merker allerede at kroppen er positiv til endringen (har holdt på etpar uker). Liker forresten utrolig godt den røde tunikaen under her, minner meg om et forkle mamma hadde hjemme på gården på syttitallet en gang :)Ha en strålende dag, masse hilsener fra heia på Sørlandet :)

Elisabeth Solum sa...

Takk for oppskriften! Ja, den så veldig fristende ut. Jeg prøver også å være sunn, tror jeg skal prøve meg på denne .. :)

Anita Tørmoen sa...

Den ser fristende ut, og jeg vil også tro den er sunn:) Lykke til med melk og melfri diett - høres ut som en lur idé.

Mayen sa...

Lurt! Liker ikkje den 70% sjokoladen, så det var et supert tips du hadde! Det er også mulig å knuse corn flakes eller annen frokostblanding i en skål, røre inn smeltet sjoko og lage ørsmå topper på bakepapir..Og livet er lettere uten hvetemel. Lykke til;-)

Unknown sa...

Så herlig, takk for oppskriften ,) Skal virkelig prøve den!! Masse lykke til ,))
Så flott blogg du har, la meg til her hos deg;)
Takk for koselige ord hos meg, ja det er så gøy når man kommer over slike gamle skatter.. Den skal få bli med i butikken når den åpner ;)
Nyt av sommeren!!
Sommerklemmen fra meg,
Anki

Mamsens hus sa...

Hei :)
Takk for god råd.
kommer godt med for meg som nesten ikke tåler noe. ;)
Ønsker deg en fin dag videre. :)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Nydelig kjole i siste innlegg! Den som hadde hatt en liten frøken nå:-)
Jeg var plaget med mage etc i mange år før det ble oppdaget at jeg hadde cøliaki. I tillegg hadde jeg bihulebetennelse hver gang jeg ble forkjølt. Det har jeg ikke hatt siden jeg begynte med glutenfritt for ca 20 år siden (jøje meg så fort tiden går). Kanskje det hadde en sammenheng. Kaken så kjempegod ut. Den vil jeg prøve:-)
Ha en fin kveld!
klem fra Hjørdis